Dry needling

Wat is dry needling

Dry Needling is een onderdeel van het fysiotherapeutisch handelen en wordt toegepast in aanvulling op de normale fysio- of manueel therapeutische behandeling. Dry needling is een relatief nieuwe behandelmethode van de fysiotherapeut. Door middel van een speciale techniek worden spieren aangeprikt en raken op die manier snel en langdurig ontspannen. Dry needling gebruikt een ‘droge’ (dry) acupunctuurnaald en er wordt dus geen vloeistof in de spier gespoten. Het verschil met acupunctuur is dat bij acupunctuur vaak oppervlakkig meerdere naalden in het lichaam worden gezet, die daar enige tijd blijven zitten en invloed hebben op de ‘energie’ in het lichaam. Bij dry needling wordt meestal één naald gebruikt, waarmee kortdurend in de spier wordt geprikt. Dry needling werkt op specifieke punten, dezogenaamde ‘triggerpoints’ en is dus geen energiebehandeling.

Wat is een  triggerpoint (spierverharding)

Een triggerpoint is een ‘knoop’ in een spier, die naast de lokale drukpijn, ook vaak pijn ‘op afstand’ veroorzaakt. De fysiotherapeut zoekt naar deze plaatsen omdat ze vaak de hoofdoorzaak zijn van uw klachten.

Triggerpoints uiten zich in:

‒ Pijn/stijfheid lokaal in de spier ofpijn op ‘afstand’ (uitstralingspijn).

‒ Bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten.

‒ Verminderde kracht in betrokken spier(en).

‒ Pijn ontwijkend gedrag; je gaat anders bewegen.

‒ Warmte, rillingen, hoofdpijn, duizeligheid, e.d.

Hoe ontstaan triggerpoints

‒ Acuut, bijvoorbeeld door een verkeerde beweging of een ongeluk.

‒ Chronisch, door een langdurig verkeerde houding.

‒ Langdurige afwezigheid van beweging, bijvoorbeeld door gips.

‒ Langdurige belasting van bijvoorbeeld arm, schouder en nek bij computer gebruik (RSI/CANS).

‒ Overbelasting en blessures bij sporters.

‒ Beschadiging van weefsel zoals bij een meniscusletsel of een hernia.

‒ Psychologische factoren zoals stress en depressie.

‒ Voetafwijkingen of verschil in beenlengte, bijvoorbeeld ontstaan na een botbreuk of operatie.

‒ Slaaptekort.

‒ Te strakke kleding of het verkeerd dragen van een rugzak.

Wat doet de fysiotherapeut

De fysiotherapeut zal door een gesprek en gericht onderzoek uw klachten analyseren. Daarna worden de spieren, die de klachten veroorzaken, onderzocht. De therapeut voelt eerst waar het triggerpoint zich bevindt. Precies die plaatsen zal de fysiotherapeut gaan aanprikken om de spieren te ontspannen. Daarna brengt de therapeut het naaldje door de spier naar het triggerpoint toe. Dit is nagenoeg pijnloos. De steriele naaldjes die voor Dry Needling gebruikt worden zijn voor eenmalig gebruik, ze zijn heel dun en dezelfde als bij acupunctuur gebruikt worden.

Hoe werkt dry needling

Een triggerpoint zorgt er altijd voor dat in de betreffende spier een strakke band ontstaat, een verharding. Het triggerpoint is voelbaar als het meest pijnlijke punt in deze strakke band. De spier kan minder goed functioneren door deze plaatselijke verkramping: naast pijn kunnen ook zwakte en verlies van coördinatie ontstaan. Door in het triggerpoint te prikken met een naaldje, wordt een “Local Twitch Response” (LTR) opgewekt. Dit is een onwillekeurige samentrekking van de spiervezels (segmentale reflex), die ervoor zorgt dat de spier meteen ontspant en de spierstofwisseling gaat herstellen. Hierdoor verdwijnt het pijnlijke gebied dat door het triggerpoint veroorzaakt werd.

Hoe voelt dry needling

De steriele naaldjes die voor dry needling gebruikt worden, zijn heel dun. De therapeut voelt eerst waar de strakke streng en het triggerpoint zich bevinden. Het triggerpoint wordt tussen twee vingers vastgezet, waarna het naaldje snel door de huid wordt getikt. Dit is een niet pijnlijk, dof gevoel. Als de punt van het naaldje het triggerpoint bereikt, reageert de spier met een Local Twitch Response, dit voelt als een schokje. De therapeut beweegt het naaldje op en neer om zoveel mogelijk vezeltjes van het triggerpoint los te maken. Behandelde spieren kunnen vermoeid en zwaar aanvoelen, maar meestal is dit van korte duur.

Hiervoor kunt u bij de volgende therapeut(en) terecht:

Bent u geïnteresseerd in fysiotherapie bij onze praktijk? Maak dan een afspraak met ons via de contactpagina!